Aktualnie: 4187  użytkowników

yt Youtube      mail Kontakt     tw Twitter     fb Facebook     in Instagram

 

spolecznosc      wesprzyj

Definicja 1

Proporcjonalnością odwrotną nazywamy zależność między dwiema wielkościami zmiennymi image001, określoną wzorem image002, gdzie image003.

O zmiennych image001 mówimy, że są odwrotnie proporcjonalne. Współczynnik a nazywamy współczynnikiem proporcjonalności odwrotnej.

Przykład 1

Dwudziestu robotników wykona pewną pracę w ciągu 12 dni. Ilu potrzeba robotników, aby wykonać tę pracę w ciągu 8 dni?

Przyjmujemy, że jeśli jeden robotnik wykonuje pewna pracę w pewnym czasie, to czterech robotników wykona tę pracę w czasie cztery razy krótszym, a dziesięciu robotników w czasie dziesięć razy krótszym. Widzimy, że liczba robotników i czas ich pracy to wielkości odwrotnie proporcjonalne.

Oznaczmy:

image004 – liczba robotników potrzebnych do wykonania pracy w ciągu 8 dni

Wiemy, że dwudziestu robotników wykona pewną pracę w ciągu 12 dni:

image005

Wiemy, że image004 robotników wykona tę samą pracę w ciągu 8 dni:

image006

Otrzymujemy równanie:

image007

image008

image009

Aby wykonać tę pracę w ciągu 8 dni potrzebnych jest trzydziestu robotników.

Przykład 2

Robert jadąc rowerem pokonuje drogę do szkoły w czasie 30 minut, jadąc ze średnią prędkością image010.

a) Ile czasu zajęłoby mu pokonanie tej samej drogi pieszo ze średnią prędkością image011?

b) Jaką prędkością jedzie autobus, który pokonuje tę samą drogę w czasie 24 minut?

Oznaczmy:

image012 – droga

image013 – prędkość

image014 – czas

Wielkość image012 jest w tym przypadku współczynnikiem proporcjonalności, zaś wielkości image015 są wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi.

Wiemy, że prędkość wyrażona jest wzorem:

image016

Przekształcamy wzór tak, aby wyrażał wzór na drogę:

image017

image018

Wyznaczymy długość drogi jaką pokonuje Robert. Wiemy, że Robert jadąc rowerem pokonuje drogę do szkoły w czasie 30 minut, jadąc ze średnią prędkością image010, zatem:

image019

image020

a) Wiemy, że idąc pieszo Robert porusza się ze średnią prędkością image011, zatem:

image018

image021

image022

b) Wiemy, że autobus pokonuje tę samą drogę w czasie 6 minut, zatem:

image018

image023

image024

image025

image026

Przykład 3

Wyznacz wszystkie pary liczb rzeczywistych image027, których iloczyn jest stały i równy -5.

image028

image029

image030

Wykresem funkcji image031, gdzie image032, jest hiperbola. Składa się ona z dwóch części, z których każdą nazywamy gałęzią hiperboli.

image033

 image034

image035

Gałęzie hiperboli znajdują się w I i III ćwiartce układu współrzędnych.

Funkcja jest malejąca:

image036

Zbiór wartości:

image037

image038

image039

image040

Gałęzie hiperboli znajdują się w II i IV ćwiartce układu współrzędnych.

Funkcja jest rosnąca:

image036

Zbiór wartości:

image037